De luisteraar

In mijn omgeving sta ik bekend als iemand die soms wat warrig en chaotisch kan ogen. Uitleggen – buiten het schrijven om – is vaak een groot obstakel. Als ik eenmaal aan een verhaal begonnen ben, zoals het verklaren waarom ik gestopt ben met mijn smartphone, dan weet ik het vaak niet te brengen als hoe ik het in mijn gedachten had en mensen te overtuigen. Ik ben nou eenmaal niet zo handig met het verspreiden van een boodschap aan een groot publiek. Graag wil het één en ander belichten dat zich juist achter mijn blog bevindt.

Een website maken en publiceren gaat niet vanzelf. Feedback krijgen en het zorgen voor bekendheid zodat mensen je columns ook daadwerkelijk gaan lezen, zijn essentieel voor succes. Soms vragen mensen zich af: hoe kan je zoveel lezers hebben, zónder ook maar op Facebook of andere sociale media te zitten? Tja, zeg ik dan. Geheim van de smid? Tijd om wat meer transparantie te geven over één van mijn krachtigste wapens op het gebied van publicaties en bekendmakingen van columns. Het wapen dat heeft gezorgd, en dat nog steeds zorgt voor succes.

Graag stel ik jullie voor aan Maxime Kraan. Maxime is een intelligente en mondige jongen die een goed oog heeft op marketing. Hij weet hoe mensen werken en wat men op internet wil zien. Max – zoals ik hem meestal noem – lijkt wat betreft het uitleggen van mijn concept, hét medium. Hij luistert naar mij en ik naar hem. Het moment dat ik kennismaakte met dat goede oog, was het moment dat hij mij een hele tijd geleden ging helpen met het opzetten van een Instagram-account. Ik vond het altijd wel grappig, een beetje foto’s maken en willekeurig plaatsen in mijn feed. Maxime vroeg op een dag of hij mij mocht helpen met mijn Instagram. Ik zag eerlijk gezegd niet waarom, want het was maar Instagram, maar oké, vooruit.

Terwijl ik enigszins verveeld voor mij uit zat te staren, was Max bezig met het reorganiseren van mijn account. Na ongeveer een halfuurtje bezig te zijn geweest liet hij mij mijn ‘nieuwe account’ zien. Een keurig georganiseerd profiel met de foto’s op een – volgens hem – marketingtechnisch goede volgorde. Dat was een moment dat ik mij naast alle andere momenten, heel dom voelde naast hem. Ik begon mij extreem te verbazen over de essentie van een aantrekkelijk bijschrijft en goedwerkende hashtags. Het resultaat bleek al snel. Ik kreeg veel likes of hartjes (hoe noem je dat op Instagram?) van allerlei mensen. Veel van die mensen kende ik niet eens, maar het beviel mij wel.

Nu zijn we en tijdje verder en is Maxime zeker nog niet uit beeld. Hij is een grote inspiratiebron voor mij wat betreft gedrag van mensen rond hun telefoons. We hebben het geregeld over criminaliteit op internet en de werking van het zogenaamde monster genaamd Facebook. Ook is de kans groot dat hij heeft gezorgd dat dit artikel zojuist bij jou terecht is gekomen.

Er is één ding dat ik van Max geleerd heb, dat ik niet snel zal vergeten: via sociale media kan je zijn wie je wilt en alles en iedereen om je heen manipuleren. Juist deze les heeft mij aan het denken gezet. Waar ligt de grens? Houd ik met het plaatsten van advertenties op Nu.nl juist niet die grootste verslaving in stand? Het betreft allemaal grijs gebied, maar ik heb vertrouwen in de dag dat ik op die vragen antwoord heb. Waarschijnlijk zal die dag beginnen met Maxime die met het ei van Columbus komt aanzetten. Bedankt, Max.