Facebook: het Amerikaanse familiegevoel komt terug

VS – Tot ergernis van veel mensen toont Facebook veel voor jou irrelevante berichten van bedrijven en nieuwspagina’s. Deze ergernis is te zien in de populariteit van het bedrijf, die flink is gedaald. Facebook gaat veranderen, en hoe. 

Grappig. Ik herinner mij namelijk dat een enkele tijd geleden, Facebook één van de grootste nieuwsbronnen wilde worden. Ik zag hier zelf – net als de meeste mensen – niet zoveel potentie in. En ja hoor, de voorspelling klopt: Facebook gaat weer op de schop na een gefaalde poging van het netwerk een groot slachthuis van informatievee te maken. Het nieuwsoverzicht moet weer de uitblinker en kern worden.

Is het niet een fijn idee dat jij in de toekomst al je tijd weer samen met je familie kan doorbrengen? Eindelijk een beetje quality time met de kids en je partner. Doordat Facebook zo geniaal is, kan je al die dingen doen zonder dat je je dikke reet van je zitzak hoeft te halen, want de volledige inhoud van jouw sociale leven krijgt weer prioriteit in de tijdlijn! De berichten van je vrienden zullen hoger worden geplaatst en posts en advertenties van bedrijven en nieuwssites juist lager. Minder last van onzin dus, maar hoe nu verder?

Na deze grote mededeling, kreeg ik vrijwel direct een prangende vraag in mijn hoofd: hoe nu verder met alle bedrijven op Facebook? Geloof het of niet, maar voor sommige firma’s is het hebben van veel aandacht op Facebook en een hoge rang in de tijdlijn essentieel voor het werven van klanten. Krijgen bedrijven en nieuwssites iets terug na deze drastische verandering? Zullen de advertentiekosten omlaag gaan of veranderd er helemaal niets? Gaat Facebook straks niet honderden adverteerders verliezen omdat het hele effect eraf is?

Ik ben van mening dat mijn vorige stelling te zwart-wit is. Ik denk dat juist deze verandering een hele grote winstgever zal zijn voor bedrijven én Facebook. Want hoeveel moet je straks als bedrijf wel niet gaan betalen aan Facebook als je het aantal views op je advertenties en posts op hetzelfde niveau als nu wilt behouden? Tja, misschien gaat de prijs van adverteren omhoog, maar marketingtechnisch lijkt dat juist heel gunstig. De huidige situatie wordt namelijk omgedraaid: momenteel domineren bedrijven en nieuwspagina’s de tijdlijn en lijken de berichten van je vrienden juist op te vallen in de grote nieuwsreut. Straks blijven die kleine hoeveelheden advertenties en nieuwsposts juist memorabel voor de gebruiker.

Nu zijn er natuurlijk ook de keerkanten. De hele tactiek achter het runnen van een goede nieuwspagina is namelijk het snelst leveren van goede en inhoudelijke informatie. Kan je het je al voorstellen hoe fout dit straks eruit gaat zien? “Ah, wat leuk, Floor gaat backpacken in Peru. Oh en kijk nou, wat enig, Jasper heeft een nieuwe vriendin. Mmm… dat was leuk, afgelopen zondag lekker goedkope wijn drinken met de meiden. Oh en, er is ook nog een aanslag gepleegd in het hartje van Boedapest.” Straks sukkelen de NOS en Telegraaf als een soort economyclass achter de meute statusupdates aan. Net als vroeger; altijd als laatst gekozen worden bij gym (ik was er zo’n één).

Iets wat ik zelf ook nog probeer te begrijpen is hoe je dit als Facebookontwikkelaar uiteindelijk gaat inrichten. Facebook is een netwerk dat puur werkt op algoritmes (mijn broer weet daar echt álles over. Ik helaas niet, dus verwacht niet te veel). Zo’n algoritme zoekt precies uit welke content er op welk tijdstip en welke positie aan de gebruiker getoond moet worden. De formules en berekeningen zijn zo complex, dat het voor een mens bijna niet te begrijpen valt. Die algoritmes zijn een beetje de ziel van Facebook en zijn uit zichzelf tot op de dag van vandaag aan het groeien. De techniek achter deze algoritmes is wonderbaarlijk. Hoe heeft een mens zo’n monster kunnen creëren dat zichzelf voedt met persoonlijke informatie? Vaak weet Facebook zelfs al eerder dan je eigen moeder of je homo bent of niet.

Ook wil ik nog een kritiekje uitbrengen op het feit dat Facebook met zijn plannen ons meer wil verbinden. Ik mis een beetje het gevoel van verbinden in hun eigen motto ‘to connect the world’. Juist door deze veranderingen lijkt Zuckerberg alleen nog maar meer het punt te missen van het echte samen zijn. Natuurlijk weet hij wel beter, maar hij is een man die denkt in geld. En even eerlijk: als ik in zijn schoenen stond, had ik misschien wel hetzelfde gedaan als ik een mijlpaal zou willen bereiken in mijn bedrijf. Niets is commercieel beter voor je handelshuis dan dat mensen denken dat je echt de wereld bij elkaar wilt brengen en vrede wilt creëren. Wellicht doet Zuckerberg dat ook wel, maar dan is dat alleen van toepassing op de digitale wereld. In de echte wereld worden mensen juist uit elkaar getrokken en is de essentie van het fysiek samen zijn compleet weggevallen.

Ik geef persoonlijk Facebook niet langer dan een jaar of drie. Kijk eens om je heen en vraag eens na hoeveel mensen nog daadwerkelijk op Facebook zitten. Geen zorgen, echt verdwijnen zal het nooit. Facebook zal ooit in een kist het graf in zakken als een spelletjeswebsite.